Follow Us @soratemplates

Tuesday, September 29, 2009

Bile la nak habis mood raya ni..

Alhamdulillah.. selepas seminggu kami bercuti, this week dah pun masuk office.. tahun ni, kliza bagi peluang pada ummi untuk cuti raya.. dah beberapa tahun ummi terpaksa di tahan cuti memandangkan tiada sesiapa di office. Dirisaukan ada tender yang masuk, so perlu adanya seseorang untuk memantau.. dan, kebiasaan nya.. ummi la that person.. hari raya ketiga biasanya, dah pun memandu kereta dengan hati sayu ke office.. dan, tercongok seorang diri menunggu sekiranya ada call atau ada fax yang masuk..

Alhamdulillah.. tahun ni, diberi kelonggaran oleh kliza, untuk imah pula mendapat cuti.. gembira dengan berita itu.. dan, sangat gembira juga kerana berjaya memujuk abang untuk bercuti panjang juga..

Tahun ni, turn beraya kat kemaman dulu.. so, tak pe la.. itu agreement yang telah termaktub semasa kami kawin lagi.. undang2 itu perlu di patuhi.. dan, ummi pun dengan rela dan pasrah.. menerima kenyataan ini.. pada tahun ni.. kami tak sempat pun untuk berbuka puasa kat kampung.. memandangkan abang sentiasa sibuk pada hujung minggu.. meeting.. dan, sempat juga kami beberapa kali join sama ke kl menemani abah..

Pada hari terakhir bekerja, rasa sebak.. berderai air mata kerana sedih mengenangkan adik ah dan kak telah pun balik ke kampung. Cuma, ummi tinggal kat sini.. lagi sedih bila kenangkan event yang mereka akan buat.. iaitu membakar lemang.. seronok nya rasa.. sayu sangat.. sebab tu, malam raya tu.. buat2 sibuk.. dan, tak nak fikir tentang kesedihan..

Apa yang ummi fikirkan, keseronokan nak beraya dengan anak2.. membuat persiapan raya dan majlis ulangtahun muadz nanti.. dan, seperti tahun2 sebelum ini.. kami ke rumah mok untuk menolong mok membungkus pulut tapir/tapai. Agak banyak jugak, kerana ramai yang menempah..

Nak tinggalkan mok membungkus sorang - sorang, kesian pulak.. so, kami la tercongok bersama - sama membungkus.. walaupun, di dalam hati nak berkejar ke Awana Kijal untuk membeli kek untuk majlis muadz nanti..

Jam 1130 tu, kami keluar jugak.. tapir/tapai tak siap di bungkus lagi..
Selepas kami balik, mok masih tak siap lagi.. dan, kami menyambung tugas... hampir pukul 1 baru kami balik ke rumah..

Dan, malam raya tu.. ummi tak nyenyak tidur.. teringat nak masak.. pukul 230 pagi, ummi terkejut.. dan, terus ummi bangun.. lepas tu, bermula la tugas ummi.. kemas umah sikit dan teruskan dengan memasak.. Alhamdulillah.. pagi tu, ummi tak kalut sangat.. kejutkan anak2 dan siapkan mereka..

Selepas sembahyang raya, kami sama bersalaman antara kami dan ummi juga dapat duit raya dari abah..


Adik...


















Along..

















dan turn ummi.. thanks abah.. moga kasih sayang kita akan berkekalan hingga ke syurga.. Amin..






Selepas tu, kami bersama - sama ke rumah mok. Selepas makan2.. ke rumah En johan, umah Kak Yah Hj Tahir, dan last sekali ke rumah kak Tie Iskandar.. pandai2.. pergi rumah orang kaya2 je ye.. :)



Lepas zohor, kami bersama - sama ke umah tok kat lamir.. ramai bangat kat sana.. dan, ini je sempat yang kami kumpulkan untuk di tangkap gambar.. yang lain semua dah balik..

Keesokan, pepagi lagi kami bertolak ke kampung.. hati riang.. dan, tak disangka.. kami sampai awal sangat.. 1030 pagi dah tercongok kat depan umah mek.. bestnya.. pulang ke kampung..

Selepas seminggu bercuti, hari ni dah masuk hari ketiga ummi ke office.. tapi, masih lagi dalam mood raya.. malas nye nak buat kerja.. kenangkan.. seronok nya raya.. tak puas pulak raya.. lebih dari budak pulak.. :)

No comments:

Post a Comment