Follow Us @soratemplates

Wednesday, February 10, 2010

Kampung halaman yang di rindui.

MENGHITUNG MASA

Menghitung masa ke jam 4 petang. Harini ingatnya, nak minta balik awal. Kebiasaannya, semasa mengambil along untuk ke kelas tuition jam 3 petang, adik akan ummi ambil terus dan membawanya ke pejabat.

Taska akan berakhir operasinya lebih awal setiap hari khamis bagi membolehkan guru - guru dapat pulang lebih awal. Ini peraturan baru kat Taska adik. Jadi, kebiasaannya setiap petang khamis, ummi akan di sibukkan dengan gelagat Muadz di pejabat. Nasib kami baik sekiranya bos - bos takde kat office. Biasanya diorang akan ke padang golf setiap khamis. Kalau diorang ada kat office tu, segan jugak la ummi.

Tapi, harini suasana muram kat pejabat, kerana bukan sahaja bos sahaja yang tak ada, malah hanya tinggal 2 orang sahaja. Ummi dan en alli. Mereka yang lain, semua dah ambil cuti. Sebab itulah, ummi pun rasa macam dah takde mood nak kerja. Apa yang terbayang, perjalanan balik ke kampung malam ni.. semoga semuanya dipermudahkanNya.. Amin


PERASAAN HATI

Tak sabar dan berdebar. Beginilah perasaan yang dirasai setiap kali nak balik ke kampung. Terasa amat teruja dan seronok. Seingat ummi, paling terakhir kami balik adalah semasa raya puasa. Agak lama jugak. Hampir 5 bulan. Dan, ini merupakan kepulangan kami yang pertama selepas balik dari mengerjakan haji. Alhamdulillah.

Ummi rindu kan suasana tenang di kampung. Dapat menghirup udara yang segar dan bersih. Dapat melihat sawah padi membuatkan hati cukup tenang. Di sawah itulah, ummi dan adik beradik pernah bergelumang dengan tanah dan selut. Digigit pacat dan lintah, menjadi kebiasaan. Semua itu mengajar kami tentang ketabahan dan kepayahan dalam kehidupan.

Seronok jika teringatkan kisah lama. Betapa susahnya hidup kami dahulu.. selepas kematian ayah, Allah nak uji kami sekeluarga. Dan, dari situ, kami bangkit untuk memperbaiki taraf hidup kami sekeluarga. Semuanya bermula dari kak, dan di ikuti oleh kak nah, ummi, adik ah dan adik ama. Kesemua kami dapat masuk universiti. Hanya berbekalkan hasil dari sebidang tanah sawah padi itulah, kami semua dapat berjaya. Alhamdulillah. Kami yakin dengan janji Allah.. yang rezeki seorang anak adam itu, telah di tetapkan oleh Allah. Sesusah mana pun hidup kita, InsyaAllah dengan usaha dan tawakkal kepadaNya.. kita akan berjaya.

Ummi bersyukur dengan semua itu. Cuma, sesekali bila terkenang kan arwah ayah, hati sayu kerana ayah tak sempat merasakan kesenangan. Hanya yang kami mampu, berdoa kepadaNya semoga arwah akan di lapangkan kubur dan di tempatkan di kalangan mereka yang beriman.. Amin..

SEMOGA DIPERMUDAHKAN NYA

10 minutes more to 4 pm.
Time to go. Nanti lama pulak budak - budak menunggu.
Semoga Allah permudahkan segalanya.. Amin.

No comments:

Post a Comment