Follow Us @soratemplates

Tuesday, March 27, 2012

Belajar untuk Redha..


Setiap kali mengingatkan peristiwa itu, hati ini pasti akan menangis.. sebak, sedih, pilu dan merasakan semua yang berlaku ini berlalu dengan pantas sekali.

Seakan mimpi yang menjengah di dalam tidur.. dan, begitu lah yang ku rasakan.. cukup pantas.

Sesekali, terasa seperti tidak percaya dengan apa yang telah terjadi, tetapi itulah hakikat yang terpaksa dan perlu di lalui.. walaupun sepahit mana yang perlu di telan, namun itu lah realitinya..

Kakak iparku, Rosmini Awang atau lebih dikenali sebagai kak ros, telah pergi meninggalkan kami buat selamanya.. Al - Fatihah buat arwah dan doa ku yang pernah putus, agar dia di tempatkan di kalangan orang yang beriman dan di lepaskan dari segala azab kubur.. Ameen..

Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul.. berat dan sukar untuk ku terima, berat lagi abang ku dan anak- anaknya untuk menerima ujian Allah ini..

Sebak di dada, dan sesekali terburai jua esakan ku ini tika bersendirian.. mana tidak nya, arwah agak rapat dengan ku dan begitu juga dengan ipar - iparnya yang lain.. sikap peramah nya, happy go lucky nya, pemurahnya, ringan tulangnya.. membuatkan semua orang begitu senang dengan sikap nya itu..

Rumah nya hanya beberapa km dari rumahku, dan sekiranya ada kelapangan, rumah nya adalah tempat lepak ku bersama anak - anak.. ku cuba juga luangkan masa ke rumah nya di kala sibuk, untuk melepaskan rindu padanya dan anak - anak saudara ku.. Biasalah, walaupun berada dekat, tak semestinya selalu dapat berjumpa kerana masing - masing sibuk dengan kerja.

Walaupun arwah tidak bekerja, namun sibuknya sebagai seorang surirumah kekadang lebih sibuk dari seorang staf di pejabat. Dialah bibik, dialah pemandu, dia jugalah guru kepada anak - anak nya.. tugasnya all in one.. sebab itulah, abangku adalah seorang yang sangat beruntung memiliki seorang isteri sepertinya. Begitu juga dengan anak - anak saudaraku yang sempat di didik dan di asuh olehnya kerana sememangnya 'amanah Allah' yang diperolehi nya itu di jaga dengan sebaik mungkin.

Setiap orang yang mengenali nya, percaya dengan semua kelebihan nya itu dan memang tak boleh di nafikan yang anak - anak adalah cerminan ibubapa. Lihat lah anak - anak nya sekarang, .. sangat berbudi bahasa, penuh tatatertib serta pandai membawa diri, malah mereka juga bijak dalam pelajaran.
Alhamdulillah.. sejuk perut ibu mengandung..
Di tambah pula dengan mendapat menantu yang tidak kurang juga budi bahasa nya.. Syukur..

Masih ku ingat, di saat akhir hayat arwah, dia sempat ber message dengan ku, mengatakan yang dia merasakan yang di sudah cukup selesa sekarang kerana anak - anak nya telah berjaya dalam pelajaran masing - masing. Dia juga bersyukur sangat kerana mendapat menantu yang baik.. dan, sudah cukup berpuas hati dengan segala nikmat Allah itu..

Ku akui, dan tumpang gembira dengan segala yang di kecapi nya..
( tanpa menyedari bahawa itu adalah petanda untuk dia pergi buat selamanya.. )

Allah.. Allah.. Allah.. ( sebak di dada.. )

Ku pasrah.. Ya Allah..
dan dalam masa yang sama, ku belajar untuk redha di atas segala ketentuan Allah ini..
Setiap kali ingatkan nya, Al - Fatihah ku sedekah kan buat nya.. agar dia akan tenang berada di sana..
Ya Allah..
doaku, semoga kak ros akan damai di sana..
Ya Allah..
Semoga Engkau luaskan lah kubur nya,
di lepas kan dari segala azab kubur..
Jadikan lah kubur nya adalah salah satu dari taman - taman di Syurga..
Ya Allah..
Moga dengan sabar nya dia di atas segala ujian Mu,
dia akan di tempatkan di kalangan orang - orang yang beriman..

Ameen Ya Allah.. Ameen Ya Rahman.. Ameen Ya Rahim..
Ameen Ya Rabb..
Amin Ya Rabbal Alamin..

No comments:

Post a Comment