Follow Us @soratemplates

Tuesday, May 7, 2019

Bahagia dan barakah dalam rumahtangga

Dalam rumahtangga, soal bahagia dan barakah sangat subjektif. Tak dpt diukur dgn banyaknya harta, cantiknya rupa, ramainya anak, tingginya pangkat atau apa saja yg zahir semata2....

Tetapi bahagia dan barakah ada pada kebaikan, ketulusan, ketaqwaan, ketenangan, keimanan, qanaah, tanggungjawab, ihsan dan segala sifat yg Allah redho.

Langkah dalam rumahtangga adalah langkah kembali kepada Allah. Semakin dekat dgn Allah.

Ada masalah atau ujian rumahtangga, baik suami atau pun isteri harus jujur utk kembali pd Allah... Sbb itu Rasulullah saw anjurkan...berwuduk dan solatlah dua rakaat...angkat segala hajat dan permasalahan kepada Allah. Jgn nafsu jadi konsultan..apatah lagi iblis yg suka menjauhkan manusia dari nilai SYUKUR dan menyesatkan. 

Seorang suami yg berusaha menyenangkan hati isterinya ...percayalah itu adalah ibadah. Seperti itu juga utk seorang isteri.

Ustazah percaya Allah beri bahagia pd sikap kita yg suka membahagiakan...dan pasangan kita yg bersama kita susah dan senang adalah insan yg paling berhak utk kita bahagiakan mereka dengan izin Allah.

Apapun keputusan dlm hidup berumahtangga ingatlah " Terburu2 itu dari Syaitan, tenang itu dari Allah". Elakkan gelojoh dalam keputusan. Kerana yg datang dari syaitan selalu berakhir dgn penyesalan.

Nukilan : Ustazah Norhafizah Musa Koleksi Kuliah

Rumahtangga Perlukan Kematangan : http://www.fatehteam.com/rumah-tangga-perlukan-kematangan/

#JomToJannah #J2J

No comments:

Post a Comment