Follow Us @soratemplates

Monday, July 22, 2013

WARKAH 14 RAMADHAN dari Ustazah Norhafizah Musa

Warkah dari seorang Ustazah yang cukup ku kagumi.. iaitu Ustazah Norhafizah Musa..
Membaca warkah ini, seaakan dia yang sedang bercakap di hadapan ku.. dengan tutur kata yang lemah lembut, seperti seorang ibu yang menasihati anak nya.. sungguh terkesan di jiwa.. :(

Ya Allah, aku juga ingin menjadi seorang yang solehah dan sejuk di mata.. bukan di pandangan manusia semata, tetapi di sisi mu Ya Allah..

Ampunilah aku yang sentiasa lupa dan leka dengan nikmat dunia yang sementara ini..

Bantu lah aku dan keluarga dalam mengecapi serta mengutip segala bekerkatan di bulan yang mulia ini..
Tolong lah kami Ya Allah.. Engkau Yang Maha Pengampun.. Ampuni lah kami, kedua ibubapa kami, anak2 kami dan seluruh keluarga serta umat Islam yang hidup atau yang sudah mati Ya Allah.. perkenan kan doa ku ini.. Aameen Ya Allah....

Buat Sahabatku.. baca lah warkah ini .. khas buat semua..


WARKAH 14 RAMADHAN

assalamua'laikumwarahmatullah wa barakatuh
Puji syukur ku rafa' pada Allah
Solawat dan salam buat junjungan besar Rasulullah saw, ahli keluarga dan sahabat2 Baginda.

Salam sayang sahabat2ku semua...
Ramadhan tidak menunggu kita... SAAT berdetik dengan TAAT. Hitunglah...hari ini sudah hari yang ke14, esok Ramadhan yang ke 15, esok 16...dan RAMADHAN akan berlalu insyaAllah. Kerana itu ada ulama' yang berkata, jika anda menyembah ramadhan ( dgn berbuat baik waktu ramadhan sahaja)..ramadhan akan berlalu, tetapi andai anda menyembah Allah ( dengan istiqamah melakukan amal soleh)..Allah itu Hayyun la Yamut ( Allah Maha HIdup Kekal). Namun...ramadhan adalah pakej perlatihan dari Allah secocok untuk zahir dan batin. KURSUS ini dari Allah..pengisiannya disyariatkan oleh Allah..tidak terkira jumlah malaikat yang seolah2 menjadi fasilitator kepada kita yang menjadi peserta kursus ramadhan. 
Sahabat..mari tanyakan pada diri kita...apa yang telah kita persembahkan pada Allah Yang Maha Baik itu....Allahuakbar! Ampun dosa kami Ya Allah...sedikit sekali yang telah kami lakukan....belum lagi andai Engkau hitung ..betapa amalan kami hanya indah di luar...tidak seiring dengan penyucian hati.
Sahabat...kadang2 Allah datangkan penyakit pada kita di ramadhan ini...atau sedikit kesusahan...atau sentuhan ujian...kerana kita tidak akan pernah mampu menunaikan hak ubudiyyah yang sebenar2nya...lantas Allah Yang Maha Baik membantu kita...agar dengannya dosa kita diampunkan...darjat kita dinaikkan...nama kita ditinggikan..rahmat untuk kita terus dicucuri. Segala yang ku katakan tadi...tidak akan pernah mampu diberikan oleh manusia..tiada yang mengampunkan kecuali Allah...tiada yang Meninggikan darjat kecuali ALLAH...tiada yang menerima amalan kecuali Allah..tiada yang mengganjari pahala kecuali Allah. 
Justeru...di hari ke14 ramadhan ini...gandakan taubat dan istighfar...akui saja kelemahan kita di hadapan Allah...tangiskan sajalah dihadapan Allah betapa melesetnya syukur kita...kita bukan sesiapa pun..JANGAN PERASAN! Kalau tanpa rahmatMU YA Allah...entah jadi apa dengan nasib kami. Entah ke mana haluan kami..entah bagaimana kami mengisi ketaatan kepadaMu...entah dosa apa yang akan kami lakukan ANDAI TANPA RAHMATMU.
Di hari ke 14 ramadhan...semaklah apa yang telah berlaku kepada hati kita? Apa yang menjadi harapan hati ini? Apa yang ditakutkannya? kepada siapa ditawajjuhkan ( dihadapkan) segala amal? Apa yang dicintainya? Apa yang dibencinya?

Andai bisa ...HARAPANNYA ADALAH RAHMAT ALLAH YANG MAHA LUAS..KETAKUTANNYA KEPADA KEMURKAAN ALLAH..DIHADAPKAN SEGALA AMAL DAN KEHIDUPAN UNTUK DIBELAS KASIHANI OLEH ALLAH LALU ALLAH MENERIMANYA...KECINTAANNYA YANG PALING TINGGI ADALAH ALLAH DAN BENCINYA TERJEBAK DENGAN MAKSIAT DAN KEMBALI KEPADA KESESATAN DAN HIDUP JAUH DARI ALLAH.

Tapi yang berlaku pada hati kita tidak seindah itu...Ampunkan kami Ya Allah...kami masih sangat terpesona dengan dunia dan akhirat jadi mengecil dan jauh. Kami masih mencari apa yang ada di sisi makhluk lebih dari mengghairahkan dengan segala apa yang ada di sisiMU. Kami belum mampu mengorbankan sesuatu yang terbaik demiMU....masa kan kami mampu...tilam, katil dan tidur kami saja tidak mampu kami korbankan untuk mendatangiMU di malam hari. Kami cuma membaca kenikmatan para salafussoleh menghidupkan malam bersamaMU..tapi kami belum menikmati keindahan dan kemanisan terjelepuk di pintuMU dengan tangisan airmata dan jeritan batin kami. Astaghfirullah ..

Pada hari yang ke 14 ramadhan ini...kami cuba melupakan diri kami yang dulu...syukur..kami rasa nyaman ketika mengaku salah dan lemah di hadapanMu...kami ingin gagahkan kembali mujahadah ini..dengan melihat pada belas kasihanMU...dengan bernaung di bawah limpahan rahmatMU yang maha luas...Engkau Pengurnia hidayah kepada sesiapa jua yang Engkau Kehendaki....KeampunanMu melupuskirakan kesalahan dan dosa kami..dan Engkau Maha Penutub aib kami.

Di hari ke 14 ini....kami mohon Engkau sucikan hati kami..Engkau Sebaik2 Yang Menyucikan...Engkau Maha Mengetahui kebusukan dan kejelekkan hati kami...kami tidak pernah layak untuk sebarang pujian..menerima pujian bererti kami membohongi diri sendiri. Sucikan hati kami Ya Allah....agar di dalamnya Engkau pasakkan akidah yang kukuh..Engkau beningkan dengan cintaMU...Engkau berikan kecukupan dengan restuMU..Engkau limpahkan ilmu yang Engkau redho untuk kami mendekatiMU..Engkau hiasi akhlak mahmudah yang mengundang redhoMu dan pada makhlukmu tidak kami zalimi dan khianati.

Ampun kami ya Allah..atas dosa yang kami tahu dan kami tidak tahu..yang kami sengaja dan kami tidak sengaja..limpahilah rahmatMU untuk kami Ya Allah.

Ya Allah...segala yang kami minta ini...inilah juga doa kami buat suami kami, ibubapa kami,guru-guru kami.isteri kami, anak-anak kami,adik beradik kami, jiran tetangga kami, sahabat andai kami serta seluruh muslimin dan muslimat.
Kami khususkan doa kami buat saudara-saudara kami yang sedang berjuang memrtabatkan syariatMu..yang sedang berkorban meninggikan KalamMU diseluruh pelusuk bumiMU. Jadikan kami sebahagian dari mereka Ya Allah..
Ya Allah..sekalipun kami malu dan berasa tidak layak...namun kami mohon dengan rahmatMu...hidupkan kami persis hidupnya seorang ulama' dan mati kami sebagai syuhada'...yang darahnya segar dan hidup, hanya manusia tidak mengetahuinya.

Sahabatku....
Doakan keampunan Allah padaku....doakan keikhlasan untukku dalam setiap amal dan perkataan. 

Di pagi hari yang ke 14 ramadhan ini...mari kita solat dhuha dengan limpahan airmata taubat...semoga Allah sudi mengurniakan kita nikmat lailatul qadar. Sucikan hati, buangkan khianat dan dengki, maafkan saja insan yang pernah menyakiti dan menzalimi..KERANA RAHMAT ALLAH MAHA LUAS.

Salam sayang,
Dari sahabatmu
NORHAFIZAH MUSA

8.10 am
14 ramadhan

No comments:

Post a Comment