Follow Us @soratemplates

Monday, October 4, 2010

Maher Zain pencetus fenomena baru di kalangan umat Islam di akhir zaman

Pada hari ini, tidak perlu di perkenalkan lagi siapakah Maher Zain. Seorang penyanyi yang cukup berbakat dan boleh di katakan mempunyai pakej yang lengkap bagi seorang insan biasa yang bergelar hamba Allah. Banyak nikmat Allah yang ada padanya, yang mana selain fasih ber dwibahasa (eng & arab), dia juga seorang yang pandai menggubah lagu, menyanyi, dan tidak kurang juga mempunyai paras rupa yang kacak.

Melalui lagu - lagunya yang kebanyakannya bersifat ketuhanan membuatkan ianya di minati oleh segenap peringkat umur. Tidak kiralah, samada budak kecil, anak muda, dewasa, makcik, pakcik, seterusnya kepada peringkat golongan atasan juga turut sama gemar mendengar kelunakan suara penyanyi ini.

Selain itu, banyak juga dari lagu - lagunya dapat mencuri hati para penggemar dari kalangan ustaz dan ustazah, dan minat mereka bukanlah tertumpu kepada  penyanyi itu semata - mata, tetapi kepada bait - bait lagu yang di gubah dan di jadi kan lagu itu cukup menginsafkan semua.

Fenomena seperti ini sebenarnya jarang berlaku. Ini kerana, kebiasaannya, lagu - lagu yang di minati oleh anak - anak muda jarang sekali di minati oleh golongan dewasa. Mungkin kerana alunan dan penggunaan musik nya yang kurang enak di dengar oleh mereka yang sudah berada di peringkat dewasa. Selain itu, penggunaan bahasanya juga kekadang tidak sesuai untuk di alunkan dan di dengari oleh mereka.

Semua ini berbeza selepas lahirnya Maher Zain. Mari kita perhatikan, gelombang auranya telah bergerak ke seluruh negara, bukan sahaja di Malaysia, malah mencakupi di seluruh pelusuk dunia, terutamanya di kalangan mereka yang beragama Islam. Lagu - lagu nya yang bersifat ketuhanan ini benar - benar mencetuskan satu fenomena baru dalam dunia hiburan.

Tidak dapat di nafikan, kami sekeluarga juga antara berjuta peminatnya, terutamanya anak - anak. Anak sekecil Muadz itu pun sudah pandai meminta - minta untuk memainkan CD Maher Zain setiap kali menaiki kenderaan. Bahkan setiap seorang, tidak kiralah samada along atau pun adik sudahpun mempunyai lagu kegemaran masing - masing. Ummi dan abah pun tidak begitu melarang mereka memandangkan banyak juga lagunya yang bertujuan untuk mendekatkan diri kita kepada Allah sewaktu mendengarnya. Pada kami, berhibur itu tidak salah, asalkan kena pada tempatnya.

Namun begitu, tanggapan ummi pada gelombang MZ ini sedikit goyah apabila mendengar kupasan daripada Farah ( pengacara TV9) yang menyatakan bahawan MZ ini pernah menjadi producer kepada penyanyi - penyanyi terkenal, seperti RedOne, New backstreet boys, Akon dan juga Lady Gaga..( dalam hati.. apa? LG?.. benar kah begitu?.. ) 

Ummi jadi kaget buat seketika. Siapa sebenarnya MZ ini? Siapakah dia sehinggakan boleh terlibat dengan seseorang yang menjadi pengikut ajaran freemason seperti LG itu?. Semua ini membuatkan ummi berfikir dan berfikir. Dalam hati, takut dan bimbang sekiranya MZ juga antara mereka yang terlibat dalam konspirasi akhir zaman ini. Mempunyai agenda, untuk melalaikan umat Islam yang mana terlalu cintakan musik dan mengagungkan penyanyi berbanding dari Tuhan, Allah Yang Maha Esa?. Jika kita lihat di sekeliling kita, samada di radio, televesyen, media massa dan di internet khasnya, sedang di banjiri dengan peminat MZ. Malah, di dalam hp setiap seorang juga, pasti akan kedengaran musik MZ ini. Ia berada di mana - mana dan di serata tempat. 

Sedangkan, kita setiap kali itu juga memohon supaya Allah menjauhkan kita dari fitnah dajjal laknatulLah?. Semua ini tidak mustahil berlaku, kerana apabila manusia terlalu fanatik kepada manusia, dia akan  leka kerana terlalu asyik dengan musik, sehinggakan lupa untuk mengingati kepada PenciptaNya Yang Esa. . Nauzibillah.. 

Tetapi, semua yang bermain di fikiran ummi itu hanyalah telahan ummi semata - mata, yakni sebelum mendengar pengakuan sebenar dari MZ dalam temubual nya bersama krew TV9 semasa lawatannya di Brunei baru - baru ini.

Sempat ummi melihat dan mendengar sendiri temubual tersebut, dan dapat menarik nafas leka selepas mendengar semua penjelasannya. Bercerita tentang dirinya, dia merasakan amat bersyukur kerana di beri peluang untuk berdakwah melalui lagu seperti yang di lakukannya sekarang.

Dia juga mengakui semua ini berlaku selepas dia melalui proses penghijrahan dan merasakan agama Islam ini adalah satu - satunya pegangan hidup yang sebenarnya. Selain itu juga, merasa bangga kerana walau kemana dia pergi, dia dapat lihat terdapatnya penyatuan ummah di kalangan orang - orang Islam.

Sememang nya dulu, dia pernah menjadi producer kepada LG, dan semua itu telah pun di tinggalkan nya, selepas melalui proses penghijrahan ini. Di bawah adalah serba sedikit maklumat yang ummi dapat dari pelbagai sumber tentang MZ ( sekadar untuk pengetahuan, supaya kita kenal siapa idola anak2 kita ) :

Biodata Tentang Maher Zain

  • Name: Maher Zain
  • Age: 29 years old
  • Nationality: Swedish (of Lebanese origin)
  • Education: BA in Aeronautical Engineering
  • Previous Job: Music Producer
  • Worked with in the past: RedOne: Akon, Lady Gaga, etc
  • Album Name: Thank You Allah
  • Number of Tracks: 13
  • Release Date: 1st of November 2009
  • Record Label: Awakening Records
Sumber inspirasi pertama Maher dalam muzik datangnya dari bapanya sendiri iaitu penyanyi tempatan di bandar Mediterranean, Tripoli – Lubnan. Keluarganya berpindah ke Sweeden ketika dia berumur 8 tahun dan meneruskan persekolahannya dan kemudian masuk universiti sehingga dia mendapat sarjana dalam bidang Kejuruteraan Aeronautik. 

Disebabkan banyak perkara yang berubah di sekitarnya, satu perkara yang tetap sama ialah hasratnya yang kuat untuk muzik. Dia menghabiskan masa akhir di sekolah dengan teman-temannya di mana mereka akan bernyanyi, rap, menulis dan bereksperimentasi dalam segala hal berkaitan dengan muzik. Ketika itu dia mula menyedari yang muzik menjadi sebahagian dari dia.

Setelah terlibat sekian lama dalam bidang muzik di Sweden sebagai penerbit muzik, Maher diperkenalkan oleh RedOne seorang penerbit muzik yang berbakat dan meningkat naik dalam bidang muzik di Sweden. Maher mula bekerja dengan RedOne sebagai artis dari Sweden dan kemudian pindah dengan dia ke New York. Selama beberapa tahun ia berada di tengah-tengah kesibukan kota NY, mereka bekerjasama dengan artis seperti Kat Deluna di album debutnya yang termasuk lagu yang mendapat hits seperti ‘Whine Up’ dan ‘Run the Show’.

Walaupun Maher mengecapi kemasyhuran dan banyak orang menggambarkan sebagai pekerjaan mimpi bagi seseorang yang begitu muda dalam bidang ini, tetapi untuk Maher rasanya seperti ini jauh dari apa yang dia sebut ‘mimpi’, “saya mencintai muzik, tapi saya benci segala sesuatu yang dikelilingi itu, selalu merasa seperti ada sesuatu yang tidak benar “. Sumber : Istimewanya Maher Zain


Ummi berdoa, semoga hasratnya dan hijrahnya adalah kerana Allah, dan bukan lah kerana faktor - faktor lain. Semoga niat murninya untuk berdakwah melalui lagu ini akan tercapai dan dia merupakan salah seorang yang menjadi tali rantai yang akan memperjuangkan agama Allah.

Cuma, kita sebagai hamba Allah, rasanya tidak perlu lah terlalu fanatik kepada seseorang itu kerana dia juga hanyalah insan kerdil ciptaan Allah, sebagaimana kita juga. Ambillah segala yang baik darinya, dan jangan sampai kita melupakan Allah Yang Esa.

Lagu - lagu yang bermanfaat, dengarkan ianya hanya sekadar halwa telinga kita di sesetika sahaja dan perlulah ingat bahawa syair yang paling indah adalah Al Quran itu sendiri. Jangan kita telalu taasub kepada musik, sehinggakan kita melupakan dan meninggalkan untuk membaca kalam Allah ini. InsyaAllah.. Amin..

Nasihat kepada diri sendiri juga, semoga dapat memperdengarkan Al Quran lebih kerap kepada anak - anak dan juga diri sendiri, sebagai bekal kita di akhirat kelak. Selain dapat di jadikan penawar hati, ianya juga dapat di jadikan sebagai doa kepada kehidupan kita sehari - hari.

Kupasan ummi kali ini, bukan lah untuk menuduh, atau memfitnah sesiapa. Sekadar lontaran idea untuk kita semua berfikir, bahawa nak atau pun tidak, kita sememangnya berada di akhir zaman. Dan, Nabi telah berpesan, berhati - hatilah kita semua dengan fitnah akhir zaman ini kerana ianya sangat dasyat dan kita tidak tahu bagaimana ianya akan datang.

Sekian kalinya, memohon semoga kami sekeluarga, dan semua pembaca .. agar di lindungi oleh Allah dari fitnah dajjal di akhir zaman ini. .. Amin Ya Allah.. Amin Ya Rahman .. Amin.. Ya Rahim..

p/s : Bacalah sepuluh ayat dari surah Al Kahfi untuk mengelakkan diri dari fitnah dajjal.

‘Jika seseorang membaca sepuluh ayat terakhir dari surat Al-Kahfi, ia akan terlindungi dari fitnah Dajjal’ (HR. Muslim no. 809)

“Barang siapa yang membaca sepuluh ayat pertama dari surah al-Kahfi maka akan dijaga dari dajjal.”

Dan di dalam riwayat yang lain disebutkan,

“Barang siapa yang membaca sepuluh ayat terakhir dari surat al-Kahfi maka akan dijaga dari dajjal.” (HR. Muslim) 2 – Baca doa elak fitnah dajjal, berdasarkan kepada hadith yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a
yang maksudnya ‘Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari siksa kubur, siksa neraka, dari fitnah hidup dan mati, dan dari fitnah al-Masih Dajjal‘.”

Wallahua'lam.
Semoga bermanfaat untuk semua.
~ ummi ~

No comments:

Post a Comment